
Maak nu een afspraak
U kunt uw afspraken plannen via de website, telefonisch of per e-mail.
Hoe ziet de verkoop van elektrische auto’s er in 2020 uit?
België heeft lange tijd achtergelopen op de buurlanden wanneer het ging om elektrisch rijden. Koploper Nederland zag de verkoop van elektrische auto’s snel en gestaag toenemen, waar de EV in ons land nog geen groot marktaandeel op mocht eisen. Dat beeld veranderde in 2019. Dat jaar was een goed jaar voor de elektrische auto’s en hybriden op de Belgische markt. alle records werden gebroken. De voorspellingen voor 2020 waren rooskleurig. En toen brak het virus uit en sloten alle deuren met het oog op de coronamaatregelen.
Nu we inmiddels over de helft van het jaar zijn, is het tijd om de balans op te maken. Is de doorstoot van de elektrische auto doorgezet of heeft corona roet in het eten gegooid voor de volledige autobranche?
Een bijzonder beroerde start op het eerste oog.
De topmaand voor de elektrische auto was april in 2019. In 2020 mochten in het grootste gedeelte van deze maand geen auto’s verkocht worden, tenzij de consument beroepsmatig een nieuwe auto nodig had. Bedrijven sloten hun deuren en dealers zagen de nieuwe modellen (elektrisch en niet-elektrisch) stofhappen achter de glazen puien. Over heel de maand werden iets meer dan 5000 modellen verkocht, waar het vorig jaar het tienvoudige was.
De autobranche heeft flinke klappen gekregen door de coronasituatie. Dat betekent echter niet dat we de verkoop van elektrische auto’s ook direct kunnen vergeten. Uit de cijfers van de eerste helft van 2020 blijkt namelijk dat er flinke winnaars zijn. Zelfs mét de deuren die lange tijd gesloten moesten blijven.
Zo zijn er meer dan 3500 volledig elektrische auto’s ingeschreven in de eerste zes maanden van 2020, waar het totaalcijfer voor 2019 op 6500 bleef steken. Een goed begin, want de verkoopachterstand moet nog ingehaald worden; veel consumenten hebben de aankoop van een nieuwe wagen uitgesteld omdat dealers gesloten waren of omdat zij niet wilden investeren in economisch onzekere tijden.
Wat verwachten we van de verkoop van elektrische auto’s voor de rest van 2020?
De reden voor het aanhoudende succes van de hybride heeft overigens ook te maken met de overheidsmaatregelen. De fiscale voordelen van de hybride stonden op de tocht, maar de overheid maakte bekend dat de hybride gewoon aftrekbaar zou blijven zolang deze een batterijcapaciteit van minstens 0,5Kwh per 100 kilo zou hebben. Daarmee wordt ook de zakelijke rijder (nog) niet naar de volledig elektrische wagen gedrukt.
Een aantal redenen waarom de EV alleen maar terrein kan winnen:
- Het aanbod aan betaalbare instapmodellen neemt toe.
- De fiscale voordelen voor de hybride nemen af in België de komende jaren.
- Uitstootboetes zorgen ervoor dat autofabrikanten auto’s met zeer lage of geen uitstoot moeten verkopen.
- Het aantal laadpalen in België neemt toe, zowel zakelijk als privé.
- De consument weet steeds meer van de elektrische auto en ziet steeds meer voordelen
Verplichte deeltjesmeting
Sinds 1 januari 2023 is het voor alle auto’s met een roetfilter verplicht om een deeltjestest uit te (laten) voeren. We leggen je hier graag meer over uit.
Even voorstellen: Stef
Stef van den Bighelaar loopt stage bij Auto 073. Hij vertelt je graag meer over zijn achtergrond en wat hij nog wil leren in de toekomst. Lees mee!
Veel plezier in Oeteldonk!
Heul veul plezier in Oeteldonk of daarbuiten! 20 & 21 februari zijn we gesloten, maar daarna weer fris & fruitig aan het werk!