Maak nu een afspraak

U kunt uw afspraken plannen via de website, telefonisch of per e-mail.

Problemen met de distributieriem bij 1.2 PureTech motoren

 

 

De 1.2 PureTech motoren van PSA, gebruikt in verschillende modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel, staan bekend om hun innovatieve ontwerp, maar helaas ook om problemen met de distributieriem. Omdat deze motoren voorzien zijn van een ‘natte’ distributieriem die door de motorolie draait, kunnen er eerder dan verwacht slijtageproblemen optreden. In dit artikel leest u waarom het belangrijk is om de distributieriem op tijd te vervangen en hoe u problemen kunt voorkomen.

In welke modellen vinden we de 1.2 PureTech motor?

De 1.2 liter PureTech-motor met vermogens van 50 tot 130 kW wordt sinds 2014 gebruikt in de volgende modellen:

Peugeot:  Peugeot 208, Peugeot 2008 SUV, Peugeot 308, Peugeot 3008 SUV, Peugeot 5008 SUV, Peugeot Partner
Citroën: Citroën Berlingo, Citroën C3, Citroën C3 Aircross, Citroën C3 Picasso, Citroën C4 Cactus, Citroën C4 Picasso, Citroën DS3 & DS4
Opel:  Opel Crossland X & Opel Grandland
Cilinderinhoud:  1.2 ltr.
Motorvermogen: 50, 60, 68, 75, 82, 96, 110 en 130 KW
Uitvoering:  alle uitvoeringen

 

Aanbevolen vervangingsinterval voor de distributieriem

Het oorspronkelijke onderhoudsschema voor de 1.2 PureTech-motoren adviseert om de distributieriem preventief te vervangen bij 175.000 km of 10 jaar. Echter, door de unieke constructie van deze motor en bekende problemen met de distributieriem wordt tegenwoordig geadviseerd om de riem te vervangen bij 100.000 km of 6 jaar.

 

Het natte distributieriem systeem

De 1.2 PureTech-motor maakt gebruik van een ‘natte’ distributieriem, wat betekent dat de riem door de olie draait. Dit ontwerp kan echter leiden tot versnelde slijtage van de distributieriem. Wanneer de riem slijt, kunnen er losse deeltjes in de olie terechtkomen, wat verschillende problemen kan veroorzaken.

 

Problemen door slijtage van de distributieriem

1. Verstopping van de oliezeef
Door de slijtage komen er deeltjes van de distributieriem in de olie terecht. Deze deeltjes worden opgevangen door de oliezeef, die hierdoor kan verstoppen. Een verstopte oliezeef kan de olietoevoer beperken, wat de oliedruk in de motor negatief beïnvloedt.

2. Daling van de oliedruk
Een lage oliedruk door een verstopte oliezeef kan ernstige schade aan de motor veroorzaken, aangezien belangrijke onderdelen mogelijk niet goed gesmeerd worden. Dit kan leiden tot overmatige slijtage en zelfs vastlopen van de motor.

3. Schade aan de vacuümpomp en rembekrachtiging
Door de lage oliedruk kan ook de vacuümpomp schade oplopen, wat invloed kan hebben op de rembekrachtiging. In extreme gevallen kan de rembekrachtiging geheel uitvallen, waardoor de veiligheid in gevaar komt.

Waarschuwing bij brandend oliedruklampje
Het branden van het oliedruklampje is een duidelijk signaal dat er een probleem is met de distributieriem of oliedruk. Wanneer het lampje brandt, moet de distributieriem onmiddellijk worden vervangen en de oliezeef gereinigd. Het negeren van dit signaal kan ernstige schade aan de motor veroorzaken, waaronder:

  • Lagerschade door gebrek aan olie
  • Het overslaan of breken van de distributieriem
  • Schade aan kleppen, zuigers en zelfs drijfstangen, indien de kleppen de zuigers raken

 

Oorzaken van de problemen met de distributieriem

Verschillende factoren kunnen bijdragen aan de versnelde slijtage van de distributieriem:

  • Gebruik van verkeerde olie: Het gebruik van niet-voorgeschreven olie kan de levensduur van de riem aanzienlijk verkorten. Zelfs bij gebruik van de voorgeschreven olie kan het probleem optreden door de specifieke omstandigheden van het ‘natte’ systeem.
  • Langere onderhoudsintervallen: Moderne onderhoudsintervallen zijn vaak verlengd, waardoor de olie verouderd kan raken. Oude olie kan de riem verhardingen laten vertonen, wat kleine scheurtjes en breukjes veroorzaakt.
  • Invloed van biobrandstoffen: Door biobrandstoffen kan soms een kleine hoeveelheid brandstof in de olie terechtkomen. In de meeste motoren is dit geen probleem, maar bij een natte distributieriem kan dit de riem beïnvloeden en de slijtage versnellen.

 

Onze service: distributieriem vervangen en motor reinigen

Als specialist in het oplossen van distributieriemproblemen bieden wij een compleet pakket aan om uw motor optimaal te herstellen. Voor de distributieriemproblemen bij de 1.2 PureTech-motor bieden wij de volgende service:

  • Vervangen van de distributieriem: Inclusief de geleiderol, spanners en alle bijbehorende afdichtingen. Hierbij maken we gebruik van hoogwaardige onderdelen van eerste montagekwaliteit.
  • Reiniging van de oliezeef: Voor het herstel van een goede oliestroom en het voorkomen van toekomstige verstoppingen.
  • Vervanging van oliefilter en motorolie: We gebruiken de door PSA voorgeschreven hoogwaardige olie.
  • Resetten van het foutgeheugen en herinlezen van componenten: Dit zorgt ervoor dat alle onderdelen optimaal functioneren en eventuele storingsmeldingen verdwijnen.

Heeft u problemen met de distributieriem of wilt u preventieve maatregelen nemen? Neem dan contact met ons op voor een afspraak. Wij zorgen ervoor dat uw auto weer veilig de weg op kan!

Auto073 B.V.
De Schorpioen 13
5215MD ’s-Hertogenbosch
073-8795024

Tips voor de APK

Tips voor de APK

De APK zorgt ervoor dat iedere auto veilig de weg op kan. Wat kun je zélf al doen voordat je je auto naar de keuring brengt? Je leest het hier.

Lees meer
Hoe word je automonteur?

Hoe word je automonteur?

Heb je de ambitie om als vakman of -vrouw je handen uit de mouwen te steken? En altijd al interesse gehad in auto’s? Lees hier over alle opties!

Lees meer