Maak nu een afspraak
Je kunt je afspraken plannen via de website, telefonisch of per e-mail.
Roetfilter
Last van een inhoudende motor, verlies aan motorvermogen en/of blijft het lampje van de storingscode branden?
Steeds vaker zien we dat een modern voertuig storingen en problemen heeft met de DPF/roetfilter. Het vervangen van de filter is vaak erg prijzig. Echter is het doorrijden met een verstopte filter een regelrechte marteling voor de turbo en motor van de auto.
Nadelen van een defecte/ verstopte DPF/ roetfilter:
- Het brandstofverbruik stijgt soms tot 20%
- Er komt zwarte rook uit de uitlaat
- Het vermogen van de auto is veel minder
- De turbo kan zijn warmte niet kwijt; grote kans op turbodefect
- De auto schiet in noodloop
- En de auto blijft hangen in de regeneratieprocessen
- Ook gaat de auto naar diesel stinken
- Verdunning en kwaliteitsvermindering van de motorolie
- Meer uitstoot van schadelijke stoffen
Kortom, een storing of defect aan de DPF/roetfilter heeft op zowel korte als lange termijn vervelende gevolgen voor je auto. Gelukkig hebben wij de expertise in huis om ook voor jouw auto de filter te reinigen. Hierdoor zal je auto nóg veel beter dan voorheen functioneren.
De voordelen van een DPF/roetfilter reiniging bij Auto073:
- Minder tegendruk voor de turbo; de turbo kan sneller opspoelen
- Soms tot 10PK extra vermogen in de lagere toeren
- Turbo kan de warmte sneller kwijt en verlenging levensduur van de turbo
- Motorolie verdunt niet meer en de kwaliteit van de olie blijft langer goed
- Vermindering van onderhoudskosten op lange termijn; het verdient zichzelf terug
- Geen brandstof verslindende regeneratieprocessen; de auto wordt tot 20% zuiniger
- Minder uitstoot van schadelijke stoffen
- Geen problemen met de APK
Alle DPF/roetfilter systemen hebben preventief onderhoud nodig. Het reguliere vervangingsinterval van de filter loopt uiteen van 120.000 tot 300.000 kilometer. Sommige fabrikanten geven een vast interval voor het vervangen van de filter. Andere merken gebruiken informatie uit de ECU. Hoeveel starts zijn er gemaakt? Hoeveel drukverlies is er over de roetfilter? En regenereert het filter volledig?
Een DPF/roetfilter vangt ongeveer 95% van alle roetdeeltjes op. Wanneer de filter vol dreigt te raken, registreert een druksensor dat de filter geregenereerd moet worden. Als de temperatuur in de filter hoog genoeg is, zal het roet verbranden en dan is een hoopje as alles wat resteert. Na verloop van tijd raken de poriën in de filter vol met as, metaaldeeltjes, en een residu van mogelijk Eloys-gebruik.
Vaak is de DPF/roetfilter niet meer door de ECU-sturing op het voertuig te regenereren. Dan is het tijd om de filter buiten het voertuig te reinigen.
Om een lang verhaal kort te maken, heb jij problemen met de DPF/roetfilter van je auto? Of heb je vragen over onze werkwijze? Neem vandaag nog contact met ons op!
Een gereinigde DPF/roetfilter levert jou een aanzienlijke besparing op ten opzichte van een complete vervanging van de filter. Wij adviseren soms om deze filter ook preventief te reinigen, want dit voorkomt diesel bij motorolie en meerverbruik brandstof.
Het komt nogal eens voor dat de DPF/roetfilter verstopt raakt door andere oorzaken als de normale roetproductie van de dieselmotor. Het dicht raken van de filter is dan puur een gevolg en niet de oorzaak. Vaak heeft dit te maken met een niet goed regelend brandstofsysteem en/of slechte injectoren. Auto’s hebben vage klachten zoals te weinig vermogen in deellast of stank in de auto. Als een garagebedrijf bij de eerste diagnose geen foutcodes kunnen vinden dan is het niet meteen duidelijk dat een roetfilter hier mee te maken heeft.
Echter komt het regelmatig voor dat DPF/roetfilters eerder vol gelopen zijn. Het simpelweg vervangen van de filter is dan meestal niet de oplossing. Een goede diagnose van oorzaak of gevolg is dan essentieel. Ernstige verontreiniging van een filter door motorolie of diesel zal leiden tot een foutcode en bij vernieuwing vaak tot hoge kosten. Overmatig roet in de filter moet volledig worden verwijderd. Restolie of onverbrande brandstof kunnen zeer hoge temperaturen in de filter veroorzaken, waardoor versmelting van het filtermateriaal ontstaat.
In dit soort gevallen van lastige en hardnekkige storingen, kunnen wij je helpen met onze jarenlange kennis, ervaring en trainingen. Neem snel contact met ons op om een afspraak te maken met onze werkplaats.
Wijziging wetgeving winterbanden
Er gelden sinds kort nieuwe regels voor winterbanden in Zweden, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk.
Problemen distributieriem 1.2 Pure Tech motoren
Distributieriem 1.2 PureTech-motor; eerdere vervanging wordt aanbevolen.
Tips voor de APK
De APK zorgt ervoor dat iedere auto veilig de weg op kan. Wat kun je zélf al doen voordat je je auto naar de keuring brengt? Je leest het hier.